Ekonomická nerovnost v zemích světa

Poslední dobou se často mluví o rostoucí příjmové nerovnosti u nás. Nechme na chvíli stranou dohady, jestli je ekonomická rovnost žádoucí nebo naopak nesmí nastat. Podívejme se na fakta. Jak velká je tedy propast mezi chudými a bohatými v Česku? To je vidět na mapě Giniho koeficientu, která zobrazuje míru rovnosti příjmů v jednotlivých zemích. Tmavě modré země mají nejvíce nerovné příjmy, světlé země mají nejblíže k celostátní ekonomické rovnosti.

Jak je vidět, řadíme se do druhé ekonomicky nejrovnější skupiny. Samozřejmě to neznamená, že by se na toto téma mělo zapomenout. Je jen vidět, že u nás nejsou tak velké rozdíly mezi bohatými a chudými, jak se u nás mnozí tváří.

Zdroje: CIA Factbook, The Atlantic, Wikipedia

Investice a utrácení

Investovat znamená vložit do něčeho peníze, práci nebo majetek za účelem zhodnocení. Nejčastější investice jsou do inovací a rozšiřování určité činnosti. Pekař si třeba koupí lepší pec, aby pekl rychleji, nebo rozšíří pekárnu, aby mohl péct více pečiva. Tím může vydělat více peněz a příště jich může investovat víc.

Ten samý pekař má ale na vybranou, jestli peníze takto investuje, nebo je utratí za cokoli neinvestičního. Zaplatí třeba dovolenou, koupí si pohodlnější gauč nebo bude chodit do dražší restaurace. Takto použité peníze se mu ale oproti investici nijak nevrátí. Prostě je utratí.

Stejně tak má na výběr i stát, jak použije svoje peníze. Buď je investuje, podpoří podnikání, živnostníky a firmy, a to i nepřímo, třeba rozvojem infrastruktury, nebo peníze utratí: rozdá je nezaměstnaným nebo třeba důchodcům.

Je jasné, že obě dvě složky, tedy investiční i neinvestiční, jsou potřeba. Jde ale o to, do jaké míry se jakou složku vyplatí rozvíjet dříve. Jedna se totiž vrátí a může se znásobit, druhá nikoliv.

Neplaťte zbytečně bankám

Čím dál více lidí platí při nákupu platební kartou. Většina však ani netuší, že z ceny zboží platí část peněz bance. To se pak odráží v ceně zboží, prodávající je nucen zvýšit cenu právě o procenta pro banku. U velkých řetězců je to kolem půl procenta, u malých obchodů nebo e-shopů se tento poplatek může vyšplhat až nad čtyři procenta. Z nákupu za 500 Kč tak zákazník zaplatí bance zhruba 2,50 – 20 Kč. Zvažte proto, zda je nutné, abyste při nákupu platili také bance.