Tento text vznikl na základě přednášek dr. Martina Dlabala předmětu Psychologická diagnostika na UJEP v roce 2014.
Psychologie – Ψ
Psychologie je věda o chování, myšlení a prožívání (včetně jejich vzájemných vztahů)
Psychologie pomáhá všude tam, kde je potřeba
- poznávat lidi (diagnostikovat, hodnotit)
- působit na lidi (provádět terapii, učit a vychovávat)
- uspořádat optimálně podmínky, ve kterých se lidé nachází
Psychodiagnostika
- aplikovaná psychologická disciplína, jejímž úkolem je zjišťování a měření psychických vlastností a stavů jednotlivých lidí
- je tvořena obecnými teoretickými základy (Ψ osobnosti, vývojovou Ψ, diferenciální Ψ a psychometrií) a souhrnem konkrétních diagnostických metod (klinické a testové metody)
Diagnostická činnost
– souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu podle cíle:
- určení stupně vývoje
- zjištění individuálních zvláštností osobnosti
- určení přítomnosti či nepřítomnosti patologických znaků
- prognóza
– proces, který jde od metody k reakcím a od reakcí k vlastnostem osobnosti:
cíl vyšetření => metoda => reakce /pozorování a měření/ => vlastnosti /vyplývá z interpretace a hodnocení/
Psychodiagnostická metoda
- je soustavou podnětů (úkolů, situací, otázek), jimiž záměrně vyvoláváme určité chování u zkoumané osoby. Toto chování registrujeme a pak z něho usuzujeme psychické vlastnosti a stavy.
Diagnostický proces
- Formulace otázek, problému a stanovení hypotéz
- Výběr diagnostických metod (co chceme vědět, k jakému účelu vyšetření provádíme a jaké metody máme k dispozici)
- Vlastní vyšetření (klinické a testové metody)
- Vyhodnocení vlastních dat (kvalitativní a kvantitativní)
- Formulace závěrů, nálezu a případných navrhovaných opatření
Psychologická diagnóza
– shrnuje (interpretuje) podstatné vlastnosti a zvláštnosti daného jedince.
Klinická diagnóza se zaměřuje na přítomnost či nepřítomnost psychopatologických znaků
- zahrnuje rovněž stanovení příčin (etiologie), popis mechanismu rozvoje nemoci (patogeneze) a odhad budoucího vývoje (prognózu)
Metodologické požadavky na diagnostické metody
- Objektivita – nemožnost záměrného zkreslení výsledku testu (testujícím, testovaným, prostředím)
- Standardizace
- stanovení norem pro administraci
- normalizace (možnost statistického srovnání individuálních výsledků s normami, tzn. převod výsledků na standardní skóry (percentily, steny, z-skóry, deviační skóry)
- Reliabilita – přesnost měření (po čase)
- vyjadřujeme korelačním koeficientem
- Validita – jestli test měří, co skutečně měřit má
Psychodiagnostické metody
Klinické metody
- pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza produktů
Testové metody
- Výkonové testy (testy inteligence, testy schopností, testy vědomostí)
- Testy osobnosti (dotazníky, projektivní testy, posuzovací stupnice)
Psychometrický (kvantitativní) přístup
Testové metody mají kvantitativní (nomotetický) charakter, snaha o standardní postupy, které jsou psychometricky podloženy.
(Názor, že všechny psychické jevy se dají měřit. Získaná data se následně porovnávají na číselné řadě vzhledem k ostatním jedincům.)
- výhodou je určitý objektivnější základ pro další vysuzovací techniky
- nevýhodou je mozaikovitost bez schopnosti vyvodit celek
Klinický (kvalitativní) přístup
Klinické metody mají kvalitativní (idiografický) charakter, snaha o celostní porozumění jedinečnosti jedince v jeho životním kontextu
- výhodou je bezprostřednější a přirozenější kontakt a možnost pružného přizpůsobení změnám a cílům vyšetření
- nevýhodou určité subjektivní ladění a obtížné ověřování výsledku
Pozorování
je záměrné a selektivní zaznamenávání smyslově vnímatelných jevů
- Nestandardizované pozorování (orientační) – má dáno cíl
- Standardizované pozorování – má dáno cíl, sledované jevy, strategie i způsoby jejich hodnocení.
Pozorovací archy (přechod k objektivnějšímu posuzování) – zaznamenáváme výskyt určitého jevu či jeho intenzitu
Pozorování není pasivní registrace chování, ale značně subjektivní proces
- každý si všímá něčeho jiného a také jiným způsobem posuzuje
- ovlivněno ne/účastí, ne/intervencí, ne/odhalením
Vysuzování:
- popis na úrovni vnímání: popis jevů (zatínání pěsti)
- popis na úrovni dojmů: opírá se o zkušenost (podrážděný)
- popis na úrovni asociací: (chce někomu ublížit)
Chyby při pozorování
- aktuální psychický a fyzický stav pozorovatele
- haló efekt – některé poznatky mají tendenci přetrvávat
- projekce – připisování vlastních preferencí či hodnot druhým
- předsudky – zobecnění zkušeností se skupinou i na jedince
- význam vzhledu a úpravy – nápadnost
- implicitní teorie osobnosti – zařazujeme např. k introvertní osobě další vlastnosti a tyto informace poté i zařazujeme k dané osobě
- atribuční tendence – aktéři připisují zdroj svého chování situaci a pozorovatelé připisují zdroj chování aktérům (jejich osobnostním faktorům).
Rozhovor
- nástroj pro získávání informací (diagnostický rozhovor)
- nástroj na ovlivňování (terapeutický rozhovor)
Základní diagnostická metoda
- vysoce interaktivní (aktivní vstup do situace) proces získávání dat vedoucí k určitému cíli
- získáváme informace o názorech, postojích, přáních a obavách klienta, informace o jeho vnitřním světě, které nám nemohlo poskytnout pozorování
- ovlivňovaný (motivací, jazykem, náladou, schopnostmi rozhovor řídit)
Většinou je stanoven cíl rozhovoru a strategie k jeho dosažení
- volný rozhovor – směřuje ke konkrétnímu cíli, cesty a prostředky k jeho dosažení nejsou předem stanoveny
- částečně standardizovaný rozhovor – záměr a cíl rozhovoru je pevně stanoven, avšak uvolňuje se poněkud taktika jeho vedení
- standardizovaný rozhovor – podle předem připraveného schématu, určitý počet otázek v určitém pořadí i formě (blíží se dotazníku)
Fáze rozhovoru
- Příprava rozhovoru – (cíle, dostupné informace, vypracování optimální strategie)
- Úvodní fáze (navázání rozhovoru) – vytvoření funkční (důvěryhodné) atmosféry, vysvětlení situace
- Jádro rozhovoru – hlavním cílem je získat maximum diagn. informací
- Postup:
- většinou se používá strategie trychtýře od obecnějších problémů ke konkrétním údajům
- od běžných a méně osobních údajů k více intimním tématům (progresivní technika)
- Postup:
- Závěr rozhovoru – uvolnění eventuálních tenzí, příprava na další setkání
Vedení rozhovoru
Techniky vedení rozhovoru – slouží k navázání a udržení kontaktu s klientem
Typy otázek:
- přímé – na konkrétní věc se dotazujeme přímo „Jak zlobíš?“
- nepřímé (nedirektivní) – ptáme se opisem, k jádru věci se přibližujeme oklikou „Co by mamka chtěla na tobě změnit?“
- projektivní – vycházejí z principu identifikace klienta s jinými lidmi, do nichž projikují své přesvědčení „Co si myslíš o dětech, které nosí špatné známky?“
- otevřené/uzavřené otázky
Komunikační akt
Do jaké míry si můžeme rozumět:
záměr – zakódování – /přenos informace/ – dekódování – efekt
Testové metody
- výkonové testy
- testy inteligence
- jednodimenzionální testy inteligence
- komplexní testy inteligence
- testy speciálních schopností a jednotlivých psychických funkcí
- testy paměti
- pozornosti
- testy percepčně motorických schopností
- testy inteligence
- testy osobnosti
- dotazníky
- jednorozměrné dotazníky
- vícerozměrné dotazníky
- projektivní testy
- verbální
- grafické
- testy volby
- posuzovací stupnice
- dotazníky
Výkonové testy
- patří k nejstarším diagnostickým metodám v psychologii
- jsou zaměřeny na výkon vyšetřované osoby, na úspěch či neúspěch (správné / nesprávné)
- poskytují dobrou možnost měření a řazení i srovnávání výsledků vzhledem k ostatním
Ravenova zkouška
- nonverbální test
- zkouška abstraktní tvarové percepce a dedukce
v průběhu řešení testovacích úloh jsou angažovány –
3 druhy psychických procesů: percepce, pozornost a myšlení
dosažený hrubý skór lze na základě tabulek převádět na deviační inteligenční kvocient
- jednoduchost, nezávislost na vzdělání a na kulturním prostředí
- nevýhodou je možnost ovlivnění výsledků mimointelektovými faktory (zejména pozorností), což v některých případech (neurózy) může zkreslovat výsledky; nezískáme též informace o struktuře inteligence
Wechslerův test
3 součty vážených skórů:
- verbální skór – subtesty 1 – 5
- neverbální skór – subtesty 6 – 10
- celkový skór – všech 10 subtestů
podle tabulek převádíme hrubé skóry na inteligenční kvocient
- verbální IQ – měří verbálně logickou inteligenci
- neverbální IQ – percepčně performační inteligenci
- celkový IQ – celková míra inteligence daného individua
Testy specifických schopností
- Testy organicity (pozornost, vizuomotorika, úsudek)
- Testy paměti
Vlastnosti pozornosti
Vlastnosti pozornosti (je-li některá výrazně snížena, může to souviset i s poškozením CNS)
- selektivita – výběrovost
- koncentrace – míra intenzity soustředění
- stálost – schopnost udržet pozornost po určitou dobu
- distribuce – schopnost přenášet pozornost (např. řízení auta – potřeba automatizace)
Test pozornosti
TEST KRESLENÍ DRÁHY (test cesty)
- Při diagnostice organických poškození mozku
- část – proband spojuje kolečka s čísly;
- část – na střídačku čísla – písmena 1-a-2-b …
1. část vypovídá o psychomotorickém tempu, vizuomotorické koordinaci, zrakovém vyhledávání a zaměřené pozornosti
2. část je orientována na diagnostiku psychomotorického tempa, flexibility, vizuomotorické koordinace a zaměřené a rozdělené pozornosti
TEST KONCENTRACE POZORNOSTI
- proband porovnává levý a pravý sloupec, v němž jsou uvedeny různé znaky či písmena, číslice a jiné znaky
- test měří psychomotorické tempo, absolutní i relativní správnost psychomotorického výkonu, sklon k chybným výkonům, orientačně i psychické tempo, chybovost, inteligenční úroveň a odvozeně i některé osobnostní rysy, jako např. impulzivnost
Kresba postavy
- obsahová úroveň (přítomnost detailů)
O-skór je méně citlivý na nejrůznější poškození
Je-li O-skór nižší než F-skór, může se jednat podnětovou zanedbanost, nedostatek motivace
- formální úroveň (kvalita provedení – proporce, provedení čar, napojení)
Je-li F-skór nižší než O-skór, může se jednat o poškození CNS
Testy paměti
WECHSLEROVA ŠKÁLA PAMĚTI
- MQ – paměťový kvocient
- 7 subtestů:
- informace – otázky zaměřené na běžná témata
- orientace – který je den?…
- duševní kontrola – pro odhalování organických poškození mozku (odčítání od 20 po 1…)
- logická paměť – bezprostřední zapamatování verbálního logického materiálu (reprodukce povídky)
- čísla – bezprostřední paměť pro čísla
- vizuální reprodukce – kreslí zpaměti obrazce
- asociativní učení – (dvojice slov rozdrcení-tma..)
- celkový hrubý skór (20 – 64 roků) – ten je možné převést na paměťový kvocient (MQ)
Testy osobnosti
Charakteristiky osobnosti jsou nepřístupné objektivnímu pozorování; lze na ně usuzovat z vnějších projevů
- registrujeme tedy vnější projevy osobnosti a z pozorovaných projevů vyvozujeme závěr
Na základě charakteristik jednotlivých metod je dělíme na:
- dotazníky
- projektivní metody
- posuzovací stupnice
Dotazníky
Dotazník představuje standardní seznam otázek čí výroků, jež jsou zaměřeny na prožívání a způsoby chování v různých situacích
- Výhody – jednoduchá administrace a vyhodnocování
- Nevýhody
- omezení odpověďových alternativ
- možnost záměrného zkreslení výsledků
- závisí na úrovni schopností introspekce
- dotazníky předpokládají alespoň průměrný intelekt
- dotazníky nehodnotí, jaká vyjadřovaná osoba je, ale jak se vidí
Dělení dotazníků
Podle struktury:
1) jednorozměrné dotazníky – měří jeden rys nebo určitý ohraničený aspekt osobnosti
2) vícerozměrné dotazníky – měří dva a více rysů
Podle měřené složky:
1) osobnostní
2) klinické (orientované na psychologicko-psychiatrickou diagnózu)
3) interpersonální
Jednorozměrné dotazníky
Beckův dotazník deprese
- posuzuje intenzitu depresivního stavu
- soustřeďuje se na emoční ladění, emoční reaktivitu, sebevědomí, aktivitu a myšlení.
- výsledkem je akutní úroveň deprese, a to těžká, středně těžká a lehká
ŠKÁLA I – E
- měří tzv. místo kontroly
- Jedinci, kteří vidí příčinu svých „zdarů“ ve vlastním chování, mají vnitřní místo kontroly a jedinci, kteří přisuzují příčinu svých výsledků náhodě či osudu, mají vnější místo kontroly.
Vícerozměrné dotazníky
Eysenkův osobnostní dotazník (EOD)
- měří osobnost na základě faktorů introverze a neurotičnosti (labilita)
- obsahuje i L-skór
Minnesotský mnohostranný dotazník osobnosti (MMPI)
550 otázek měří – depresi (sebehodnocení), hysterii (expresivita), hypochondrii (sebeochraňování), psychopatii (asertivita), schizofrenii (představivost), obsesi (metodičnost), maskulinitu-feminitu, introverzi
Má čtyři škály validity – tendence projevovat se sociálně žádoucím směrem
Projektivní metody
Předpoklad, že při interpretaci víceznačného materiálu si subjekt promítá do svých odpovědí své emoce, motivy, potřeby a hodnoty
- získáváme tedy informace o vnitřních složkách osobnosti
Výhody – relativně obtížné zkreslení výsledků subjektem
Nevýhody – nesplňují často standardy testových metod (objektivitu, validitu, reliabilitu)
Vlastnosti projektivních metod
- stimuly jsou významově neurčité (na rozdíl od testu schopností)
- subjekt nemá přesně vymezen obsah odpovědí
- subjekt si neuvědomuje, jakým způsobem budou jeho odpovědi hodnoceny
- interpretace záleží na vysuzovacím procesu examinátora
Asociační techniky
Asociační experiment
- subjekt reaguje na prezentovaná slova první asociací (detekce skrytých myšlenek a pocitů)
- asociace jsou rozděleny na ne/přiléhavé a poruchové
Rorschachova metoda (ROR)
- vychází z předpokladu, že existuje vztah mezi percepcí a osobností
- diagnostikuje: percepčně kognitivní styl, afektivní složku, interpersonální postoje, zaměření, schopnost přizpůsobení
Konstruktivní techniky
Tematický projektivní test (TAT)
- subjekt při interpretaci obrázků odkrývá svou motivaci, zkušenosti, přání
- metoda pro zkoumání fantazie
- diagnostikuje: charakteristiky a potřeby hrdiny, působící vnější tlaky, obtíže, schopnost zvládat situaci
Doplňující techniky
Doplňování vět
- skládá se z větných začátků, které má subjekt doplnit
- Moje matka… Mám rád… Je mně líto…Ve škole… Potřebuji…
- diagnostika: zkoumá se pozitivní či negativní charakter, aktivita
- navodí se hra na kouzelníka
Tři přání
- navodí se hra na kouzelníka
Techniky výběru a řazení
Lüsherův test barev
- metoda založená na vyhodnocování významu preference a odmítnutí určitých (8) barev vyšetřovanou osobou
- diagnostika se opírá o vysouzený význam jednotlivých barev a jejich pořadí
přání, nálada, potlačované vlastnosti a potřeby
Expresivní metody
Kresba postavy
- patří k nejpoužívanějším kresebným vyšetřovacím postupům
- hodnotí se obsahově symbolicky (velikost – sebevědomí, umístění vlevo – introverze, hlava – racionalita, sebeovládání, ruce – vztah k okolí, nohy – vztah k realitě)
Začarovaná rodina
- dítě má nakreslit členy své rodiny jako zvířata
- hodnotí se přítomnost, symbolický i popisovaný význam zvířete, velikost, umístění, příběh)
Diagnostika vztahů
ADOR – zjišťuje výchovné metody rodičů, tak jak je vidí adolescent
dimenze:
- pozitivní zájem – odmítání
- direktivnost – autonomie
- důslednost – nedůslednost
SORAD – Sociometrický ratingový dotazník
- měří postavení členů skupiny (vliv, sympatie)
- na úrovni hierarchie a přitažlivosti